Friday, April 28, 2006

Smart Growth

Az 1970-es években jelent meg a várostervezök fogalomtárában a Smart Growth diszciplinája.

Lényege:
- a városon belül ki kell jelölni egy övezetet, amelyen belül a hatóság engedélyezi az intenzív fejlesztéseket, azon kívül a nagyberuházásokat korlátozni kell;

- személyszállítás-központu fejlesztés: a fejlesztési övezetnek alkalmazkodnia kell a lehetséges személyszállítási kapacitásokhoz - vagyis vonat/metró állomások köré kell szervezödnie

- történelmi városmag megörzése

- többfunkciós fejlesztés: munkahely és lakóhely ne különüljön el egymástól

- a fejlesztési övezet lakhatási költségeinek nem szabad meghaladniuk az átlagfizetés 30%-kát

- elönyben kell részesíteni a gyalogos és biciklista közlekedést

- Transportation Demand Management - eufemisztikus angol kifejezés az autóforgalom drasztikus csökkentésére/korlátozására

- fejlesztési övezeten kívül szigorú, restriktiv szabályokat kell hozni kereskedelmi és lakáscélú építkezésekre

- a fejlesztések szabályainak, eljárásainak átláthatónak kell lenniük. Minden fejlesztés engedélyezéséhez szükséges a helyi társadalom széleskörü egyetértése.

- a koncepció lényeges eleme, hogy a közérdeket helyezi elötérbe az egyéni érdekekkel szemben, ezért küülönösen fontosak a korrupció megelözését szolgáló eljárások. Pl: a környezeti hatástanulmány elfogadása nem a politikusok feladata, hanem a helyi civil szervezetek, lakóközösségek joga. Egy-két politikust ugyanis mindig le lehet fizetni, de többszáz civilt már nehezebb, költségesebb...

----

A Smart Growth koncepciót megvalósító városok közül példaértékü Portland,Oregon.

Egyike azon kevés észak-amierikai városoknak, ahol villamosok járnak.

A koncepció mondhatni bejött. Portland lakossága 22%-kal nött 10 év alatt és elérte az 540 000-es szintet. A gyors növekedés mögött a városba költözö magasan képezett és kreativ, a jó életminöséget elötérbe helyezö fiatal családok állnak (DINKS - double income no kids).

Tömeges megjelenésük persze rámutatott a modell gyengeségére:mivel más városok nem követték Portland-et, a kisvárosra túl nagy nyomás nehezedett. A lakosság gyors növekedése miatt az ingatlanárak az egekbe szöktek, felborítva a modell egyik lényeges pontját, az átlagkeresönek is megfizethetö életet...

No comments: